Home » Reviews » Gezondheid » Mythes over afvallen

Mythes over afvallen

Gepubliceerd op 3 augustus 2020 om 07:57

Afvallen is niet makkelijk maar het wordt er zeker niet makkelijker op als je in de mythes blijft geloven die er over afslanken bestaan. Het is niet iets waar je je voor hoeft te schamen dat je in deze mythes gelooft, want meer dan 50% van de mensen gelooft hier namelijk in. 

Dat is dan ook de reden dat we hier een artikel aan wijden. Dit zodat je deze mythes over afvallen direct kunt negeren en wellicht helpen ze je om het afvallen makkelijker te maken. We zullen hieronder de afvalmythes beschrijven en uitleg geven over waarom dit een mythe is.

De Mythes over afvallen

Afvalmythe 1: Alle calorieën zijn gelijk

Het klopt dat een calorie een calorie is. Maar als alle calorieën gelijk zouden zijn en je bijvoorbeeld 1700 calorieën per dag mag eten, zou het niet uit mogen maken wat je eet, als je maar niet boven die 1700 calorieën uitkomt toch? Dit klinkt logisch maar dit is helaas niet waar. Dit heeft alles te maken met het feit dat je lichaam niet elk type voedsel op dezelfde manier verwerkt.

De drie macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) hebben namelijk allemaal een ander effect op je: hongergevoel, bloedsuikerspiegel en op je hormoonhuishouding. Daarnaast bestaat er ook nog een verschil in koolhydraten. (Zie uitleg bij: Koolhydraten moet je mijden). Dit alles heeft met name te maken met de verzadiging die voeding je wel of niet geeft.

Afvalmythe 2: Afvallen is een kwestie van wilskracht

Als je denkt dat afvallen alleen om wilskracht draait en je je alleen daarop focust, heb jij bij voorbaat al verloren. Afvallen draait echt om wat je eet en hoeveel je eet en is afhankelijk van je levensstijl.

Afvalmythe 3: Sporten is belangrijker dan voeding

Alhoewel sporten zeker bijdraagt aan een gezonde levensstijl, is het niet het allerbelangrijkste om een platte buik te krijgen. Als het op afvallen aankomt is wat en hoeveel je eet echt belangrijker dan sporten. Dit heeft grotendeels te maken met het feit dat men overschat hoeveel calorieën men verbrandt met sporten.

Om een voorbeeld te geven: met een half uur joggen verbrand je gemiddeld 350 calorieën. Los van het feit dat niet iedereen de wilskracht heeft om iedere dag te sporten, verhoogt sporten ook nog eens je eetlust. Men kan het vaak nog net opbrengen om een uurtje naar de sportschool te gaan, maar men heeft dan geen puf meer om een zelfgemaakte, gezonde maaltijd klaar te maken.

Het is dus makkelijker om je dagelijkse calorie-inname te verlagen door bepaalde dingen te vervangen of weg te laten uit je voeding en tijd te steken in het zelf bereiden van een gezonde maaltijd. Om af te vallen hoef je dus niet perse te sporten maar blijf wel gewoon in beweging, en pak eens wat vaker de fiets.

Afvalmythe 4: Na 20:00 uur mag je niks meer eten

Het is een fabel dat alles wat je na 20:00 uur 's avonds eet als vet wordt opgeslagen. Je vetverbranding loopt namelijk dag en nacht door en kent helemaal geen klok. Wat je eet heeft uiteraard wel invloed op je gewicht maar niet hoe laat je het eet.

Afvalmythe 5: Supplementen helpen je met het afvallen

Sommige bedrijven en reclamespotjes zullen claimen dat het slikken van supplementen je zullen helpen bij het afvallen. Hier is echt geen enkel bewijs voor dat dit ook zo is. Er bestaan helaas geen pillen of poeders die automatisch je vet verbranden of je stofwisseling doen versnellen. Het is toch echt een kwestie van gezond eten, in beweging blijven en je calorie-inname verlagen.

Afvalmythe 6: Koolhydraten moet je mijden

Het is niet voor niks dat koolhydraatarme diëten populair zijn. Het is reeds bewezen dat je daar op een gezonde manier van afvalt. Dit heeft te maken met de koolhydraten die je het beste kunt mijden. Koolhydraten is een verzamelnaam voor suikers en zijn onder te verdelen in 'goede' en 'slechte' koolhydraten. In tegenstelling tot de suikers in de goede koolhydraten hebben we die van de slechte koolhydraten niet nodig. Slechte koolhydraten bevatten namelijk amper voedingswaarden en zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel.

Slechte koolhydraten vind je in: wit brood, witte pasta en rijst, koek, snoep, gebak, pizza, frisdranken etc. Om af te vallen kun je deze 'slehte' koolhydraten beter beperken of mijden en vervangen door de 'goede' koolhydraten.

Afvalmythe 7: Vet is slecht en maakt je dik

Vet eten maakt je vet, dat klinkt vrij logisch maar dat is het zeker niet. Het is de combinatie die het hem doet. Als je namelijk veel vetten eet in combinatie met koolhydraten zul je in gewicht toenemen. Eet je daarentegen koolhydraatarm of ketogeen en vetrijk zul je gewicht gaan verliezen. Het is bewezen dat een ketogeen of koolhydraatarm dieet effectiever is dan een vetarm dieet.

Op een gezonde en verantwoorde manier afvallen

Als je wilt afvallen is het natuurlijk wel belangrijk dat je dit op een gezonde en verantwoorde manier doet. Bovenstaande mythes kunnen je o.a. hiermee helpen. Wil jij gegarandeerd je streefgewicht behalen en wil je dit op een gezonde manier doen? Misschien denk je eraan om dit te doen met een koolhydraatarm dieet, maar weet je niet hoe te starten?
Dan raden wij je aan om het volgende artikel eens te lezen: Afslank Receptenbijbel Review (Oscar Helm).

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.