Home » Reviews » Gezondheid » Veelgemaakte fouten tijdens een koolhydraatarm dieet!

Veelgemaakte fouten tijdens een koolhydraatarm dieet!

Gepubliceerd op 4 juni 2020 om 07:56

Dat koolhydraatarme diëten erg populair zijn, is reeds bewezen. Je valt niet alleen snel af door middel van een koolhydraatarm dieet, je doet dit ook nog eens op een gezonde en verantwoorde manier.

Dat koolhydraatarme diëten erg populair zijn is reeds bewezen. Je valt niet alleen snel af door middel van een koolhydraatarm dieet, je doet dit ook nog eens op een gezonde en verantwoorde manier. Mits je het goed doet uiteraard en je aan bepaalde richtlijnen houdt. Dit laatste is helaas niet altijd het geval wat kan leiden tot een aantal gevolgen. Wat we zoal tegenkomen zijn de volgende zaken:

  • De boel stagneert en je valt niet (meer) af.
  • Je komt aan in gewicht i.p.v. dat je afvalt.
  • Een tekort aan belangrijke voedingsstoffen (met gezondheidsgevolgen op de lange termijn).
  • Je kan het dieet niet volhouden
  • Men stopt met het dieet en de kilo's vliegen er aan.

Bovenstaande zaken zijn te voorkomen als je je aan de richtlijnen houdt. Daarom gaan we de veelgemaakte fouten tijdens een koolhydraatarm dieet voor jou op een rijtje zetten.

#1 Je drinkt te weinig water

Dit is een fout die veel gemaakt wordt, men drinkt over het algemeen te weinig water. Water drinken is namelijk niet alleen goed om je afvalstoffen af te voeren. Tijdens een koolhydraatarm dieet is het belangrijk om minimaal 2 liter water te drinken. Dit zorgt o.a. voor een goede stoelgang, voert afvalstoffen af, minder hoofdpijn en minder honger. Wat de meeste mensen niet weten is dat water drinken ook goed is voor je vetverbranding. Dus zorg dat je gedurende de hele dag door water drinkt, naast je koffie e.d.

#2 Je eet teveel van de toegestane voedingsmiddelen

Veel mensen beginnen aan een koolhydraatarm dieet, lezen zich in op het internet en creëren daarmee een soort van eigen koolhydraatarm dieet. Voor hun gevoel eten ze nu ineens gezond en zijn ze goed bezig. Want ze eten nu namelijk alleen nog maar de goede koolhydraten, laten de slechte koolhydraten staan en drinken geen frisdrank meer. Maar vaak krijgen ze teveel per dag binnen aan goede koolhydraten. Ondanks dat het goede koolhydraten zijn, zal je lichaam deze bij een te hoge inname niet kunnen verbranden waardoor je alsnog aankomt i.p.v. afvalt.

De meeste koolhydraatarme diëten hebben de richtlijn dat je tussen de 20 en de 100 gram koolhydraten per dag binnen krijgt. Waarbij niet alleen de hoeveelheid aan koolhydraten van belang is, maar ook de hoeveelheid aan vetten en eiwitten. Je activiteitsniveau speelt uiteraard ook een rol hierin.

#3 Je eet te weinig koolhydraten

Veel mensen denken bij een koolhydraatarm dieet meteen aan het schrappen van alle koolhydraten uit hun voeding. Hierdoor gaan ze zich echter beroerd voelen en stoppen vervolgens met het dieet omdat ze het niet vol kunnen houden. Als je altijd gewend bent om veel en slechte koolhydraten tot je te nemen, is het verstandig dat je langzaam afbouwt alvorens je aan het dieet begint. Je kunt de slechte koolhydraten per direct vermijden en deze vervangen voor de goede koolhydraten en het dan verder afbouwen per dag in hoeveelheid.

Ons lichaam heeft alle 3 de macronutriënten nodig om goed te kunnen functioneren. Tekorten kunnen op de lange termijn gezondheidsproblemen veroorzaken. En eet hier dus alleen de goede koolhydraten, die je voornamelijk haalt uit groenten. De richtlijn die je hier kunt hanteren is, twee derde groenten en 1 derde vlees op je bord.

#4 Angst voor vetten

Men is bang om vetten te eten. Die angst zit er bij veel mensen in, omdat we immers hebben geleerd dat vet ongezond is en dat je er dik van wordt. Dit is inmiddels door de wetenschap achterhaald. Mocht je namelijk per direct vetvrij gaan eten en je blijft wel de slechte koolhydraten (suikers) eten, zul je zien dat je toch aankomt in gewicht.

Zoals hierboven vermeldt heeft ons lichaam alle 3 de macronutriënten nodig om goed te kunnen functioneren. Bij een koolhydraatarm dieet zal je lichaam de brandstof uit de vetten moeten gaan halen. 65% van je dagelijkse voeding zal bij dit dieet om die reden dan ook uit vetten bestaan. Wel is het belangrijk dat je kiest voor de goede vetzuren die je haalt uit: vette vis, noten, avocado's etc.

#5 Let op voor verborgen koolhydraten

Verborgen koolhydraten zitten in sommige voedingsmiddelen waarbij je het niet verwacht. Om die reden vergeet men vaak het voedingslabel op koolhydraten te controleren. Check dus altijd het aantal koolhydraten wat op de verpakking wordt aangegeven. Het zou zonde zijn als je goed bezig bent en je onbewust verborgen koolhydraten binnen krijgt. Hierdoor stagneert je gewichtsverlies of erger nog, je komt in gewicht aan.

#6 Een tekort aan elektrolyten

Elektrolyten is een verzamelnaam voor de 3 mineralen; magnesium, kalium en natrium. Als je hier een tekort aan hebt zul je o.a. hoofdpijn krijgen, kun je verstopt raken en zul je een gebrek aan energie hebben. De mineralen magnesium en kalium bevinden zich voornamelijk in groene groenten en avocado's. En je kunt bijvoorbeeld een kopje bouillon drinken om je natrium gehalte te verhogen. Daarnaast is het drinken van water ook goed voor je stoelgang en tegen de hoofdpijn.

#7 Let op met compensatie gedrag

Als men ziet dat het dieet zijn vruchten afwerpt wordt men tegelijkertijd wat makkelijker. Men denkt het gaat lekker, dus ik trakteer mezelf vandaag eens op een koekje of iets anders lekkers. Wat men niet weet is dat men gelijk weer terug bij af is op dat moment. Als je een koolhydraatarm dieet volgt, raak je ongeveer op dag 3 in ketose, waarbij je lichaam overschakelt op vetverbranding. Neem je een koekje is de kans groot dat je uit ketose raakt en dat je dus weer helemaal opnieuw moet beginnen. Je bent dan weer 2 a 3 dagen verder voordat je weer opnieuw in ketose bent. Hierdoor gaat het afvallen veel minder snel dan als je dit niet doet. Kijk hier dus mee uit.

Conclusie

Een koolhydraatarm dieet is veel meer dan alleen je koolhydraat inname te verminderen. Mocht je ondanks deze richtlijnen toch meer informatie willen of meteen goed van start willen om je overtollige kilo's kwijt te raken. Dan raden wij je aan om het volgende artikel te lezen: Afslank Receptenbijbel Review (Oscar Helm)

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.