Home » Reviews » Gezondheid » Tips om van acne af te komen

Tips om van acne af te komen

Gepubliceerd op 25 april 2020 om 07:56

Puistjes op het gezicht

In dit artikel geven wij jou enkele tips om van acne af te komen. Tips die echt werken tegen deze vervelende puistjes en onderhuidse bobbels. Wat acne precies is en hoe het ontstaat lees je in ons artikel: Wat is Acne?

Acne is één van de meest voorkomende huidaandoeningen en als je er niks aan doet kunnen er zelfs blijvende littekens ontstaan. Acne en littekens voorkomen is altijd beter dan genezen natuurlijk.

Maar als je er eenmaal last van hebt, is het uiteraard fijn om te weten wat je zelf kan doen om acne te voorkomen of om van je acne af te komen.

Tips om van acne af te komen

Tip 1: Reinig je huid

De eerste en één van de belangrijkste tips om van acne af te komen, is door je huid goed te reinigen. Een huid die gevoelig is voor puistjes zal namelijk meer dode huidcellen afscheiden dan een huid die daar minder gevoelig voor is. Door de doden huidcellen zullen de poriën sneller verstopt raken en daarom is het dan ook belangrijk dat je deze regelmatig verwijderd. Maak je gezicht goed schoon met een milde gezichtsreiniger, 's ochtends als je wakker wordt en 's avonds voordat je gaat slapen. Reinig je gezicht 1 x in de week extra met een milde scrub, hiermee geef je je doorbloeding een boost en verwijder je tevens de dode huidcellen.

Tip 2: Hydrateer je huid

Na het reinigen is het belangrijk dat je je huid ook weer goed hydrateert anders droogt je huid uit. Als je huid droog is zullen de talgklieren meer talg gaan produceren, wat weer tot verstoppingen kan leiden. Smeer na het reinigen een verzorgende dag- of nachtcrème op en drink voldoende water gedurende de dag. (1,5 a 2 liter). Het klinkt misschien cliché maar te weinig water drinken is echt een boosdoener.

Ook na het sporten en vooral als je getranspireerd hebt is het belangrijk om even te douchen en je huid weer te hydrateren. Achtergebleven zweet is namelijk een ideale broedplaats voor bacteriën en zo voorkom je een extreme groei hiervan.

Tip 3: Producten om te reinigen en te hydrateren

Bij zowel het reinigen als bij het hydrateren van je huid is het wel belangrijk dat je producten gebruikt die het beste bij jouw huid passen. Ons advies is dan ook om zoveel mogelijk natuurlijke producten te gebruiken, of producten die in ieder geval geen schadelijke xeno-oestrogenen bevatten. Deze verstoren namelijk je hoormoonbalans wat ook weer kan leiden tot puistjes en onderhuidse bobbels.

Denk hierbij aan je make-up, dag- of nachtcrème, shampoo, douchegel, reinigingsmelk, scrub, wasmiddel, wasverzachter etc. Lees de etiketten daarom goed en als het volgende erop staat koop het dan niet. E-nummers: E214, E215, E216, E217, E218 en E219. en in de cosmetica heten deze conserveringsmiddelen 'parabenen'.

Tip 4: Was regelmatig je kleding en je beddengoed

Niet alleen het reinigen van je huid is belangrijk om je van bacteriën en ophopende talg te ontdoen. Was om die reden dan ook regelmatig je kleding en zeker ook je beddengoed 1 a 2 x per week. (Je kussensloop het liefst nog vaker).

Bacteriën, talg en andere porie-verstoppende resten hopen zich op en dragen op die manier bij aan het krijgen van puistjes en mee-eters. Kijk uit voor wasverzachters die een gevoelige huid sneller zullen irriteren en kies voor kleding die kan ademen zoals bijvoorbeeld katoen.

Tip 5: Eet gezond en onbewerkte voeding

De schadelijke xeno-oestrogenen die je niet op je huid moet smeren, wil je ook niet via je voeding binnen krijgen. Deze conserveringsmiddelen zitten bijna in alle voorverpakte of kant en klare producten. Deze verstoren je hormoonbalans, die weer belangrijk is voor o.a een goede water- en zouthuishouding. Als je hormonen uit balans raken heeft dat weer invloed op je acne etc etc. waarmee je dus in een vicieuze cirkel terecht komt.

De vuistregel hier is vermijd zoveel mogelijk slechte koolhydraten zoals suiker, frisdrank, koek, snoep en gebak. Beperk de volgende koolhydraten: aardappels, witte rijst en pasta's en kies liever een gezondere variant. Je doet niet alleen je acne hiermee een plezier, je doet je hele lichaam een plezier als je je hormonen in balans houdt. Je hormonen raken o.a ook uit balans in de pubertijd of in de menopauze.

Daarom is het kopje voeding en een gezonde levensstijl dan ook van belang om je hormonen weer in balans te krijgen en te houden. Dit wordt vaak over het hoofd gezien. En dan kun je de overige tips nog zo goed opvolgen, ongezonde voeding doen deze meteen de das weer om. Suikers (koolhydraten) zorgen er namelijk voor dat er insuline wordt aangemaakt, wat de talgproductie juist bevordert en dat wil je juist niet als je acne hebt.

Tip 6: Zorg voor voldoende slaap

Met een goede nachtrust geef je zowel je lichaam als je hormoonhuishouding de kans om te herstellen. Dit geldt dus ook voor je huid. Minimaal 7 uur slaap is dus geen overbodige luxe. Een lekkere warme douche, je gezicht goed reinigen en hydrateren voor het slapen gaan, en zorg voor een koele slaapomgeving, ademende slaapkleding en beddengoed.

Tot zover onze tips. Wil je meer informatie, tips over definitief afrekenen met acne? Lees dan eens ons artikel: Nooit Meer Acne Methode Review (Philip Costa)
Of probeer de Jafra Royal Clear Smart Producten, binnen 2 weken resultaat.

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.