Home » Reviews » Gezondheid » Hormonen in balans | Tips

Hormonen in balans | Tips

Gepubliceerd op 22 april 2020 om 07:56

in Balans

Onze hormonen hebben een regelfunctie in ons lichaam. Het zijn lichaamseigen stoffen die allerlei processen en lichaamsfuncties regelen, zoals bijvoorbeeld de stofwisseling, spijsvertering, voortplanting, groei etc. Naast deze processen hebben hormonen ook invloed op ons gedrag en hoe we ons voelen.

Waarom is het belangrijk dat onze hormonen in balans zijn?

Het is van belang dat je hormonen in balans zijn, zodra dit niet het geval is raakt de boel ontregelt, zullen we ons minder goed of vitaal voelen en liggen er allerlei klachten op de loer. Door één of meerdere factoren kan er al een hormonale disbalans ontstaan. Dit houdt in dat je te weinig of juist te veel van een bepaald hormoon aanmaakt waardoor je hormoonhuishouding uit balans raakt.

In dit artikel gaan we dan ook de belangrijkste tips geven om jouw hormonen weer terug in balans te krijgen en te houden. Tips waar jij zelf invloed op hebt zodat jouw lichaam en geest weer in evenwicht zijn. Maar eerst gaan we kijken naar de signalen die ons lichaam afgeeft. Als je onderstaande signalen herkent, weet je dat je hormonen uit balans zijn. Er zijn natuurlijk meerdere signalen, maar we noemen hieronder alleen de belangrijkste.

De belangrijkste signalen dat je hormonen uit balans zijn

  • Onbeheersbare trek of eetbuien
  • Overgewicht en gewicht verliezen gaat moeizaam of helemaal niet
  • Je voelt je moe of opgebrand
  • Je hebt last van stemmingswisselingen
  • Last van een opgejaagd of opgefokt gevoel
  • Je hebt minder behoefte aan seks

Tips om je hormonen weer in balans te krijgen

Het is uiteraard van belang dat je kijkt naar de oorzaak van je hormonale disbalans. Zowel interne als externe factoren kunnen oorzaken zijn die hieraan bijdragen. Zodra je de oorzaak weet kun je het ook aanpakken. Slaap je bijvoorbeeld slecht of te weinig, leef of eet je ongezond, heb je veel last van stress of ontspan je te weinig. Maar zo kan bijvoorbeeld ook een schildklierafwijking of het gebruik van de anticonceptiepil een oorzaak zijn. Kijk dus goed naar jezelf en naar jouw levensstijl.

Balans

Volg onderstaande tips op en je zult zien dat ze jou gaan helpen om je hormonen weer terug in balans te krijgen. Enkele tips staan namelijk met elkaar in verband. Slaap je bijvoorbeeld slecht zul je eerder geneigd zijn om ongezond te gaan eten. Maar als je ongezond eet zul je ook weer minder goed slapen etc. etc.

Tip 1: Zorg voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust zorgt er niet alleen voor dat je uitgerust wakker wordt en de dag goed aan kan. Maar hiermee geef je je lichaam en je hormoonhuishouding ook de kans om te herstellen. De meeste mensen functioneren goed als ze gemiddeld 8 uur slaap hebben gehad. Al is dit voor iedereen anders, maar jij weet voor jezelf heel goed wat jij nodig hebt om goed te kunnen functioneren.

Iedereen heeft wel eens een slechte nacht of misschien zelfs een slechte week en daarover hoef je je dan ook geen zorgen te maken. Maar spelen slaapproblemen al voor langere tijd een rol, dan is het verstandig om eerst eens te kijken naar de overige tips, als je deze nastreeft zul je hoogstwaarschijnlijk al een stuk beter slapen of zelfs geen slaapproblemen meer ervaren.

Heb je na het opvolgen van onderstaande tips nog steeds slaapproblemen? Dan raden wij jou aan om het volgende artikel eens te lezen: Perfect Slapen in 7 Stappen Review (William van der Klaauw)

Tip 2: Eet zoveel mogelijk gezonde en onbewerkte voeding

Dit klinkt heel simpel aangezien we allemaal wel weten dat gezonde voeding goed voor ons is. Maar toch is dit voor veel mensen een lastig iets. Men denkt dat ze gezond eten maar is dat ook echt zo? Zodra je hormonen uit balans zijn, zie je vaak dat mensen overgewicht hebben maar ook veel moeite hebben om gewicht of vet weer kwijt te raken.

Maar wat heeft voeding en overgewicht nu precies met je hormonen te maken? Dit zullen we verder gaan toelichten aan de hand van een paar belangrijke hormonen zodat je weet welke voeding invloed heeft hierop en hoe het werkt .

Hormonen en voeding

Insuline zorgt ervoor dat je voedingsstoffen opslaat in je (vet)cellen. Als je je insulinewaarde laag houdt zul je meer
hormonen aanmaken die vet verbranden. (zoals het groeihormoon en glucagon). Afvallen kun je dus ook pas als je je insulinewaarde laag houdt.

De volgende voeding dien je dan te vermijden:

  1. Slechte koolhydraten zoals suiker, snoep, gebak, frisdranken, ijs, zoet beleg, kant-en-klare
    sauzen en maaltijden.
  2. Zetmeelrijke koolhydraten zoals aardappels, brood, deegwaren zoals pasta's en noedels, graan, mais, rijst, borrelnootjes en bindmiddelen die zich in soepen en sauzen bevinden.

Eet meer eiwitten, gezonde vetten, complexe (langzame) koolhydraten en groentes.

Ghreline vertraagt je stofwisseling en zorgt ervoor dat je honger krijgt. Je zult langer verzadigd zijn als je voeding eet met een hoge voedingswaarde.
Leptine zorgt voor uitschakeling van je hongergevoel. Dit doe je door gezonde vetten te eten, slechte koolhydraten en schadelijke voedseladditieven te vermijden. Hierdoor balanceer je het leptinehormoon waardoor je weer afvalt.
Als leptine uit balans is, zul je niet tot nauwelijks afvallen ondanks dat je dus gezond eet.

Bovenstaande is één van de redenen waarom een koolhydraatarme levensstijl zo populair is. Het brengt je hormonen in balans waardoor het ook weer mogelijk wordt om gewicht en vet te kunnen verliezen. Kijk uit voor eenzijdige of te weinig voeding, dit zorgt namelijk ook weer voor een hormonale disbalans.

Als je nog niet bekend bent met deze levensstijl, is dit waarschijnlijk lastig en weet je waarschijnlijk niet precies hoe hieraan te beginnen. Wil je hiermee aan de slag en ben je op zoek naar meer informatie? Dan raden wij jou aan het volgende artikel eens te lezen: Afslank Receptenbijbel Review (Oscar Helm). Oscar Helm brengt jou in de richting van onbewerkte, pure voeding en minder suikers (dus minder koolhydraten). Maar wel op een realistische manier en niet te extreem.

Tip 3: Verminder stress

Stress is een factor die vaak over het hoofd gezien wordt en is zelfs de grootste boosdoener voor een hormonale disbalans. Mensen denken vaak ja maar ja stress overkomt je. Deels is dit waar, dingen die er gebeuren hebben we geen invloed op, maar je hebt wel degelijk invloed op hoe je er zelf mee omgaat. Dit maakt ook dat niet iedereen stress ervaart ook al maken zij precies hetzelfde mee.

Stress is mede een oorzaak van aandoeningen die gepaard gaan met overgewicht of aan insulineresistentie en suikerziekte. Ook een burnout ligt bij langdurige stress op de loer. Je doet je hormonen dus echt een groot plezier als je aan stressvermindering doet. Bij langdurige stress zullen je bijnieren uitgeput raken vanwege het continu moeten produceren van cortisol.

Wil je meer informatie hierover, of heb je hulp nodig bij het verminderen van stress? Lees dan ons artikel: Nooit Meer Zorgen of Stress (Frank de Moei) Review.

Tip 4: Zorg voor voldoende beweging

Maak het voor jezelf niet te moeilijk en denk niet gelijk dat je moet gaan sporten of trainen. Ga gewoon eens elke dag een half uurtjeextra bewegen, ga wandelen of pak wat vaker de fiets. Hiermee verlaag je je cortisol productie, wat uitputting van je bijnieren voorkomt en je maakt tegelijkertijd endorfine aan waardoor je je gelukkiger voelt. Hierdoor zul je niet alleen je hormonen in balans brengen maar je zult je al snel energieker voelen, lekkerder in je vel zitten en zelfs ook beter slapen.

Tip 5: Drink voldoende water

Een gezonde vochthuishouding is de basis voor een gezonde hormoonhuishouding. Mensen gaan vaak minder drinken omdat ze vocht vasthouden. maar juist dan is het belangrijk om voldoende water te drinken. Water is belangrijk om afvalstoffen goed af te kunnen voeren en je zult uiteindelijk het extra vocht wat je vasthoudt verliezen. Wat veel mensen niet weten is, dat water drinken ook goed is voor onze vetverbranding. Kortom: drink 1,5 tot 2 liter water per dag.

Water drinken

We hopen dat je dit een waardevol artikel vond en dat het jou ook helpt om jouw hormonen weer snel in balans te krijgen. 

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.