Home » Reviews » Gezondheid » Afvallen tijdens de overgang | Tips

Afvallen tijdens de overgang | Tips

Gepubliceerd op 16 juni 2020 om 07:56

afvallen

De overgang is een fase waar geen enkele vrouw naar uitkijkt. Dat is ook niet zo vreemd aangezien deze fase gepaard gaat met allerlei kwaaltjes. Zowel geestelijke kwaaltjes als lichamelijke kwaaltjes blijven je niet gespaard tijdens de overgang. Dit heeft alles te maken met de verandering in je hormonen waardoor je hormoonbalans verstoort raakt. 

Aankomen in gewicht is één van die kwaaltjes en vooral de toename van buikvet. Om gewichtstoename tijdens de overgang te voorkomen en je buikvet kwijt te raken, geven wij je in dit artikel een aantal belangrijke tips.

Vrouwen en hormonen

Hormonen beïnvloeden het vrouwenlichaam voornamelijk in de volgende drie levensfasen; tijdens de puberteit, de zwangerschap en de overgang. Daar waar de eerste 2 fases respectievelijk kort zijn, geldt dat helaas niet voor de overgang, deze kan namelijk wel zo'n 10 jaar duren. Je hormonen en je lichaam veranderen en je ervaart al snel de bijbehorende klachten. De ene vrouw misschien iets meer of minder dan de andere vrouw, wat o.a zal samenhangen met onderstaande tips. Met deze tips zul je niet alleen afvallen maar ook overige voorkomende klachten tackelen.

Tips om af te vallen tijdens de overgang

Tip 1: Accepteer deze fase

Accepteer de fase waarin je zit, en daarmee bedoelen we niet dat je je moet berusten in het feit dat je overgewicht hebt of meer buikvet. Maar we hebben het hier over het accepteren dat je een nieuwe fase van je leven ingaat. De meeste vrouwen doorlopen deze fase alsof ze in een rouwproces zitten en raken gefrustreerd. 

Het is beter om deze fase te accepteren en te luisteren naar hun lichaam aangezien frustraties en stress zeker niet zullen bijdragen aan het oplossen van deze klachten. Sterker nog deze zullen je hierin zelfs hinderen. Voor diegene hebben wij goed nieuws, want veel voorkomende klachten tijdens en na deze fase kun je met onderstaande tips verminderen of zelfs verhelpen.

Tip 2: Pas je voeding aan

Het vrouwelijke hormoon oestrogeen daalt tijdens de overgang. Deze afname heeft invloed op je stofwisseling, deze vertraagt en het zorgt ervoor dat je lichaam minder serotonine aanmaakt wat weer invloed heeft op je gemoedstoestand. Een aanpassing in je voeding is dan ook echt noodzakelijk tijdens de overgang.

Aanpassingen in je voeding tijdens de overgang:

Door onderstaande aanpassingen in je voeding te doen, zul je niet alleen afvallen, je hormonen komen weer terug in balans, je bloedsuikerspiegel stabiliseert zich en het heeft een positieve invloed op je gemoedstoestand.

  • Beperk of vermijd snelle koolhydraten. Naast dat deze weinig voedingswaarde bevatten, zorgt het voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel en zijn het ook nog eens dikmakers. Deze snelle koolhydraten zitten in; aardappels, witte rijst, witte pasta's, snoep, gebak etc.
  • Vervang de snelle koolhydraten voor de trage koolhydraten, die bevinden zich in; zoete aardappel, volkoren producten, peulvruchten etc. Maar eet hier ook niet (te)veel van. Als je hier teveel van binnen krijgt kan je lichaam het niet verbranden en kun je alsnog aankomen in gewicht.
  • Eet zoveel mogelijk natuurlijke onbewerkte voeding. Koop je groente vers in plaats van uit zakjes.
  • Eet meer eiwitten. Deze geven je een verzadigd gevoel en zorgen ervoor dat je geen gewicht aan spieren gaat verliezen maar alleen vet verliest.
  • Wees niet bang voor vetten.Dat vetten niet goed voor je zijn is al lang achterhaald, maar kies hier wel voor de gezonde vetten die in noten, avocado's, vette vis e.d. zitten.

Tip 3: Vermijd of drink geen alcohol

Los van het feit dat je lichaam steeds minder goed tegen alcohol kan, bevat alcohol ook veel calorieën en dus ook een dikmaker. Beperk alcohol tot een feestje maar drink het zo min mogelijk en kies dan voor de soorten die minder calorieën bevatten.

Tip 4: Drink voldoende water

Je vochthuishouding verandert tijdens de overgang en je lichaam houdt meer afvalstoffen vast dan voorheen. Drink daarom minimaal 1,5 tot 2 liter water, thee mag je hierbij rekenen, koffie e.d. niet. Water is niet alleen goed om de afvalstoffen af te drijven, het stimuleert ook nog eens je vetverbranding. In het begin kan het soms lastig zijn om aan 1,5 - 2 liter water te komen. Als je dit een week lang volhoudt, dan zul je merken dat je lichaam er om vraagt en dat je meer dorst krijgt. Sommige mensen houden vocht vast en drinken om die reden te weinig water. Maar juist als je al vocht vasthoudt is het belangrijk dat je veel water drinkt om het overtollige vocht af te voeren.

Tip 5: Zorg voor ontspanning en vermijd stress

Stress kan ervoor zorgen dat je lichaam verzuurt en je schildklier vertraagt. Bouw een paar rustmomenten in op een dag, neem een (nieuwe) hobby en doe bijvoorbeeld aan yoga of iets anders wat je leuk vindt, hiermee houd je de stress op afstand.

Tip 6: Blijf in beweging

Wat je veelal ziet als vrouwen boven de 40 komen is dat ze minder gaan bewegen. In beweging blijven is juist gezond. Je hoeft niet meteen extreem te gaan sporten, maar denk aan beweging die je hartslag net wat verhoogt. Pak wat vaker de fiets in plaats van de auto of ga wat vaker wandelen. Pak het in ieder geval weer op en beweeg per dag het liefst minimaal een uur.

Tot slot

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Je zult echt aan de slag moeten als je je figuur van voor de overgang wilt behouden. Dit lijkt misschien lastiger dan het is, maar bovenstaande tips zullen je hiermee helpen. Wil je graag meer informatie over de overgang en afvallen tijdens de overgang? Dan kunnen wij je het volgende artikel aanraden om te lezen: Slank Door De Overgang Review (Ria Kamelle).

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.