Home » Reviews » Gezondheid » Tips koolhydraatarm dieet

Tips koolhydraatarm dieet

Gepubliceerd op 27 januari 2020 om 07:55

Voor veel mensen is een koolhydraatarm of een ketogeen dieet de snelste manier om effectief en gezond af te vallen. Wij hebben in dit artikel een aantal tips voor jou om goed van start te kunnen gaan, om het vol te houden en om dit dieet tot een succes te maken.

Volg onderstaande tips om jouw afslankplan tot een succes te maken zodat je daadwerkelijk buikvet kwijt raakt en vet verbrandt. 

Tip 1: Verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten

Bij een normaal Westers eetpatroon ligt de verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten op ongeveer 55% – 30% – 15%. Bij een koolhydraatarm- of ketogeen eetpatroon verandert die verhouding naar Koolhydraten: 5% à 10%, Vetten: 60%, Eiwitten: 30% à 35%. Let goed op deze verhoudingen anders val je niet af. Eet dus ook voldoende vetten en eiwitten, zij zorgen ervoor dat je geen honger hebt en dat je spieren niet afbreken.

Tip 2: Lees de etiketten

Lees de ingrediëntenlijst op het product om te zien hoeveel koolhydraten en suikers het product bevat. Koop geen voorverpakte producten aangezien deze veel koolhydraten en suikers bevatten. Hanteer de vuistregel dat een product niet meer dan 5 koolhydraten per 100 gram mag bevatten, dan zit je altijd goed. Koop zoveel mogelijk verse en onbewerkte voeding. Vermijd ook zoveel mogelijk producten die kunstmatige zoetstoffen bevatten, deze verstoren namelijk je hormoonhuishouding. Deze zijn terug te vinden op de verpakking onder de namen; Aspartaam, Saccharine, Cyclamaat, Sucralose, Alitaam en Neotaam.

Tip 3: 'Slechte' Koolhydraten of suikers verbannen

Stop onmiddellijk met het eten van 'slechte' koolhydraten. Er zijn ook goede koolhydraten zoals de meeste groenten en ook vele fruitsoorten.

'Slechte' koolhydraten zijn:

  • Brood (wanneer je niet zonder brood kunt, kies dan voor koolhydraatarm brood)
  • Suiker in het algemeen. Koek, snoep, geconcentreerde vruchtensappen, frisdrank, fruit op siroop etc.
  • Rijst, pasta, (spaghetti, lasagne, etc,), deegwaren (pizza,...)
  • Taart, gebak en alles waar witte bloem inzit
  • Aardappels, mais, cornflakes, etc.

Tip 4: Eet met mate langzame koolhydraten

Er bestaan ook goede 'langzame' koolhydraten. Deze bevatten veel vezels en mineralen en zorgen ervoor dat je langer een verzadigd gevoel houdt. Eet hier echter niet teveel en niet te vaak van omdat deze vrij hoog in de koolhydraten zitten. Let hier dus goed op zodat je je dagtotaal met het aantal koolhydraten niet overschrijdt.

Bronnen van langzame koolhydraten zijn:

  • Zoete aardappel
  • Pastinaak
  • Zilvervliesrijst
  • Quinoa
  • Havermout
  • Bonen
  • Linzen

Tip 5: Water drinken

Gezonde voeding bestaat uit een aantal basiselementen en water is er daar 1 van. Drink zo'n 2 - 2,5 liter water verspreid over de dag. Je moet namelijk water drinken om 'Vet te verbranden'. Naast dat water drinken het vet verbranden stimuleert, zorgt het er ook voor dat de afvalstoffen goed afgevoerd worden en het is ook goed voor je stoelgang (voorkomt verstoppingen). Drink water uit flesjes van bijvoorbeeld een halve liter. Je weet dan precies hoeveel je binnen krijgt en het drinkt prettiger dan uit een glas. Hieronder een ideaal schema voor de hele dag:

drinken
  • Een flesje als je net wakker bent
  • Een flesje in de voormiddag
  • Flesje net voordat je gaat eten
  • Een flesje in de namiddag
  • Een flesje net voor het avondeten
  • Een flesje 2 uur voordat je gaat slapen

Tip 6: Neem koolhydraatarme snacks

Zorg ervoor dat je altijd koolhydraatarme snacks bij de hand hebt, dit zodat je niet in de verleiding komt om iets te pakken wat je niet mag hebben. Denk hierbij aan een stukje kaas, komkommer, tomaat, ei. Maar je kunt bijv. ook mini gehaktballetjes zelf maken en die meenemen als tussendoortje. Wees hierin creatief en wissel af, dan is het makkelijker vol te houden.

tussendoortje

Tip 7: Plan en bereid je maaltijden goed voor

Als je alles goed van te voren plant en voorbereid ga je minder snel de fout in. Denk ruim van te voren na wat je wilt eten en wat je gaat klaarmaken en zorg dat je het in huis hebt. Bereid alvast dingen voor morgen voor en doe geen boodschappen als je honger hebt. Als je rond etenstijd boodschappen gaat doen is de kans groter dat je iets koopt wat je niet mag hebben of dat je langs de friettent rijdt.

Tip 8: Meten is weten

Door de dag heen schommelt je gewicht door wat je eet en drinkt. Weeg daarom op nuchtere maag en op een vast tijdstip. Het beste is in de ochtend, en ga ook niet vaker dan 1x per week op de weegschaal staan. Naast het gewichtsverlies kun je ook in omvang afnemen. Meet daarom iedere 2 weken ook de maten op van je borstomvang, buik, bovenbenen en je taille. Schrijf deze maten op zodat je een goed overzicht hebt voor jezelf.

meten

Tip 9: Hou vol ook al lijkt het alsof je stil staat

Krijg inzicht in wat je binnen krijgt op een dag en schrijf het op in een schrift of houdt het bij in een app. Als je namelijk even stil staat en je valt niks af, zou het kunnen zijn dat je toch in centimeters afvalt. Is dit laatste ook niet het geval, kijk dan terug in je schrift of je ergens misschien verborgen koolhydraten hebt genuttigd. Soms sta je echt even stil, dat kan soms enkele weken duren maar als je het dieet op de juiste manier volgt gaat het afvallen uiteindelijk gewoon weer door. Dus geef niet op!

Tip 10: Laat je niet ontmoedigen door een foutje.

Iedereen heeft wel eens een moeilijk moment en het komt dan ook wel eens voor dat je de verleiding niet kunt weerstaan en iets pakt wat niet mag. Laat je echter niet ontmoedigen daardoor. Geniet ervan en pak daarna meteen de draad weer op. Het is geen ramp. Vooral als je net begint met koolhydraatarm of ketogeen eten is het de eerste 2 weken best lastig om af te kicken van suikers en oude gewoonten.

foutje

Tip 11: Beweeg

Bewegen is gezond dat weten we allemaal, maar je hoeft echt niet extreem te gaan sporten om af te vallen. Ga gewoon een half uurtje per dag wandelen en je zult al verschil zien en merken.

Wil je naast deze tips, meer informatie over koolhydraatarm- of ketogeen eten? Bekijk dan eens ons artikel wat we hebben geschreven over De Keto Revolutie van Mitchel van Duuren. Lees het artikel door op de onderstaande link te klikken.

De Keto Revolutie Review (Mitchel van Duuren)

 

Laat ons hieronder in een reactie weten of je iets aan de tips hebt gehad.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.