Home » Reviews » Geluk en Relatie » Tips voor Innerlijke Rust

Tips voor Innerlijke Rust

Gepubliceerd op 11 maart 2020 om 07:59

innerlijke rust

Innerlijke rust is iets waar je zelf aan moet werken, dit is niet iets wat zomaar op je pad komt of wat vanzelf komt aanwaaien. Ben jij onrustig of heb je chaos in je hoofd of in je leven, dan wordt het tijd om daar iets aan te doen. Innerlijke rust vinden wordt steeds lastiger, vooral in deze samenleving. We leven in een snelle en drukke samenleving waarin van alles lijkt te moeten.

Als je voor langere tijd innerlijk onrustig bent kun je allerlei fysiek kwalen krijgen. Als innerlijke rust voor jou belangrijk is, zul je dingen opzij moeten gaan zetten. Alleen dan zal je de innerlijke rust ervaren en ervan kunnen genieten.

Maar wat is innerlijke rust nu eigenlijk precies en hoe kan jij ervoor zorgen dat je die weer terug krijgt?

Wat is Innerlijke Rust?

Je ervaart innerlijke rust als je lekker in je vel zit, je tevreden bent met wie je bent en wat je doet en als je vanuit jouw kern leeft. Het is een gevoel van kalmte in jezelf waardoor je ook meer rust uitstraalt. Daarnaast is het belangrijk dat je weet wat je wilt en inzicht hebt in jezelf. Voor mijzelf is innerlijke rust erg belangrijk, en dat zou in mijn ogen voor iedereen ook het einddoel moeten zijn.
Kortom: met innerlijk rust valt alles op zijn plek en komt alles goed.

Om je op weg te helpen zullen wij hieronder een aantal belangrijke tips geven voor meer innerlijke rust.

Tips voor innerlijke rust

Tip 1: Ontdek Wat Jij Belangrijk Vindt

Neem tijd voor jezelf en luister naar wat er van binnen speelt. Als jouw gevoel iets zegt, bijvoorbeeld: "Dit wil ik niet, of dit wil ik anders", dan is het belangrijk dat je daar iets mee doet. Als jij namelijk doet wat bij je past en wat goed voelt, zal dat je innerlijke rust geven. Doe je dit niet dan levert het weerstand op en dus innerlijke onrust.

Respecteer jezelf, geloof in wat je doet, heb vrede met jezelf en luister goed naar wat jij echt wilt!

Tip 2: Creëer Ruimte

Het is vast herkenbaar dat je 101 dingen te doen hebt en vaak van hot naar her rent. Op deze manier heb je te weinig ruimte in je hoofd omdat deze vol zit met dingen die je allemaal nog moet doen. Daarnaast is de kans groot dat je huis ook niet is opgeruimd als je zo ontzettend druk bent. Zodra je je huis lekker opruimt en tijd maakt voor jezelf en voor wat jij belangrijk vindt, zul je zien dat je ook meer rust in je hoofd krijgt.

Zeg dus wat vaker nee tegen dingen waar jij onrustig van wordt (zie punt 1) en geef duidelijk je grenzen aan. Gooi of geef spullen weg die je niet meer gebruikt en schrap dingen van je lijstje. Doe minder dingen en doe ze goed, in plaats van meer dingen maar half. Dit zal je meer innerlijke rust geven.

Tip 3: Laat Los

Loslaten is één van de lastigste dingen omdat we teveel in ons hoofd zitten en te weinig in het hier en nu leven. Innerlijke onrust wordt veroorzaakt door onze gedachten. Gedachten over het verleden en over de toekomst. Zoals: "Ik had dat anders moeten doen" of "Dit of dat had niet mogen gebeuren". Of: "Stel dat dit gebeurt of me overkomt'", "Hoe moet ik daar op reageren, of hoe ga ik daarmee om"?

Deze gedachten brengen alleen maar onrust en veroorzaken stress. Je kunt niks meer toevoegen aan het verleden, het is gebeurd en dat kun je niet meer veranderen. En wat er in de toekomst gaat gebeuren en hoe jij daarmee omgaat, is ongrijpbaar en onzeker. Het is erg vermoeiend als je in je hoofd iets probeert te controleren wat nog niet eens gebeurd is.

Laat dus los wat er in het verleden gebeurd is en stop met piekeren over de toekomst, totdat er daadwerkelijk dingen gebeuren. Op die manier leef je in het hier en nu en zul je meer innerlijke rust hebben.

Tip 4: Verlaag Je Verwachtingen

Zelden geeft het leven ons wat we verwachten of zelfs eisen. Als je je verwachtingen verlaagd en dankbaar bent voor wat er op je pad komt zul je meer rust in je leven hebben. Verwachtingen hebben of dingen eisen zullen namelijk veelal voor teleurstellingen zorgen en frustraties. Als je minder verwacht of eist zul je sneller dingen accepteren hoe ze werkelijk zijn.

Tip 5: Vervang Moeten Door Willen

Vervang het woord moeten vaker door het woord willen. Door het woord moeten te gebruiken leg je er een bepaalde druk op. Het woord willen klinkt veel prettiger en je haalt de druk er van af. We moeten namelijk heel veel van ons zelf, maar wat moet er nu eigenlijk echt?

Ga jezelf maar eens na hoe vaak je het woord moet gebruikt. "Ik moet nog boodschappen doen, ik moet sporten, ik moet mijn huishouding doen" enz enz. Zodra je vaker het woord "wil" gebruikt zal dit je meer rust geven in je hoofd en in je leven.

Geen Zorgen of Stress Meer

Als innerlijke rust voor jou belangrijk is raden wij jou aan om de bovenstaande tips toe te gaan passen. Als je namelijk stopt met piekeren en je je zorgen loslaat, zul je geen stress meer hebben, meer energie krijgen en lekkerder in je vel zitten. Wie wil dit nu niet?

Wil je naast deze tips meer informatie over een zorgeloos en stressvrij leven? Dan raden wij je aan om het volgende artikel te lezen:
Nooit Meer Zorgen of Stress (Frank de Moei) Review.

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.