Home » Begrippenlijst » Wat zijn Koolhydraten?

Wat zijn Koolhydraten?

Op het internet zie je verschillende termen met betrekking tot koolhydraten voorbij komen. De termen die je voorbij ziet komen zijn; enkelvoudige en meervoudige koolhydraten, verteerbare en onverteerbare koolhydraten. Maar ook langzame en snelle koolhydraten of goede en slechte koolhydraten. Maar wat zijn koolhydraten nu eigenlijk en waar dienen ze precies voor? Alhoewel het een complex verhaal is, gaan we het zo kort en duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. Je gaat in dit artikel het volgende lezen:

  • Wat zijn koolhydraten?
  • Waar dienen koolhydraten voor?
  • De verschillende soorten koolhydraten
  • Gewichtstoename bij overdaad aan koolhydraten
  • Afvallen door middel van koolhydraten te beperken

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten kom je tegen in de vorm van suikers, zetmeel of vezels en zijn naast vetten en eiwitten een energiebron voor ons lichaam. Koolhydraten, vetten en eiwitten worden de 3 macronutriënten genoemd die ons lichaam nodig heeft als brandstof. Deze 3 macronutriënten kunnen niet door ons lichaam aangemaakt worden en zul je via je voeding binnen moeten krijgen.

Waar dienen koolhydraten voor?

Naast dat koolhydraten ons lichaam van energie voorzien, zijn ze tevens belangrijk voor onze hersenen en rode bloedcellen. Binnen de groep van de 3 macronutriënten zijn koolhydraten bijzonder aangezien ze de primaire brandstof voor ons lichaam zijn. Ons lichaam zal namelijk eerst de energie die beschikbaar is uit koolhydraten gebruiken, voordat het eiwitten of vetten aanspreekt. Koolhydraten voorkomen dat je lichaam eiwitten als energiebron gebruikt, die weer nodig zijn voor je vetstofwisseling en voor het herstel en behoud van (spier)cellen.

Als koolhydraten in de juiste hoeveelheid en in de juiste verhouding genuttigd worden, zullen zij ervoor zorgen dat ons lichaam goed functioneert. Alhoewel de ene koolhydraat de andere niet is wordt het vaak als verzamelnaam van alle soorten suiker gebruikt. Door hieronder de verschillende koolhydraten te beschrijven maken we je bewust van dit onderscheid. Hierdoor wordt het makkelijker voor jou om de juiste koolhydraten binnen te krijgen en de minder goede te vermijden of te beperken.

De verschillende soorten koolhydraten

Wij hebben ervoor gekozen om de koolhydraten onder te verdelen op basis van complexiteit, in enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. De complexiteit geeft aan hoe makkelijk het lichaam de koolhydraten kan verteren en er de gewenste glucose uit kan halen die het nodig heeft voor energie.

Enkelvoudige koolhydraten

Enkelvoudige koolhydraten zijn koolhydraten die ons lichaam snel van energie voorzien. Deze worden vaak 'snelle' of 'slechte' koolhydraten genoemd. De snelle energie die het ons lichaam geeft is maar van korte duur, aangezien deze koolhydraten ook weer snel afgebroken worden.

Doordat ze snel afgebroken worden, ontstaan er continu pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel waarbij de pieken ervoor zorgen dat er insuline wordt aangemaakt. Teveel insuline in je bloed is een teken dat er veel energie voor handen is, waardoor er een seintje afgegeven wordt dat er vet moet worden opgeslagen. Dit is dan ook de reden dat deze enkelvoudige koolhydraten 'dikmakers' zijn en uiteindelijk zorgen voor overgewicht.

Tevens zorgen de pieken in je bloedsuikerspiegel ervoor dat je lichaam steeds ongevoeliger wordt voor insuline. Uiteindelijk zullen je bloedsuikers hierdoor te hoog worden, omdat de glucose niet goed meer kan worden opgenomen uit je bloed.

Enkelvoudige koolhydraten vind je o.a terug in deze producten:

  • Wit brood
  • Zoet broodbeleg
  • Witte pasta
  • Witte rijst
  • Koek, snoep, ijs, taart, frisdranken en vruchtensappen
  • Kant- en-klaar maaltijden
  • Soep uit blik
  • etc.

Enkelvoudige koolhydraten voorkomen dat je afvalt omdat deze door je lichaam anders verwerkt worden dan complexe koolhydraten. Daarnaast bevatten deze koolhydraten amper voedingswaarden en dragen niet bij aan een gezonder leven in het algemeen. Eet deze dus het liefst met mate, of beter nog vervang ze door meervoudige koolhydraten.

Meervoudige koolhydraten

Meervoudige koolhydraten zijn koolhydraten die ons lichaam langzaam van energie voorzien. Deze worden vaak 'complexe', 'langzame' of 'goede' koolhydraten genoemd. De glucose die zich in deze koolhydraten bevindt wordt langzaam door ons lichaam opgenomen waardoor de glucose geleidelijk in het bloed terechtkomt. Je bloedsuikerspiegel blijft hierdoor stabiel, het zorgt voor een goede stoelgang en voor een lang verzadigd gevoel.

Als je producten met meervoudige koolhydraten combineert met de 2 overige macronutriënten (vetten en eiwitten), wordt de glucose uit deze koolhydraten nog trager opgenomen in je lichaam. Dit draagt bij aan een gezonde manier van eten en leven, waarmee je de kans op overgewicht verkleint.

Meervoudige koolhydraten vind je o.a terug in deze producten:

  • Volkoren brood
  • Volkoren graanproducten
  • Zilvervliesrijst
  • Groente
  • Zaden en noten
  • Peulvruchten
  • etc.

In tegenstelling tot de suikers in de meervoudige koolhydraten hebben we die van de enkelvoudige koolhydraten niet nodig. In enkelvoudige koolhydraten zitten namelijk geen vezels, die belangrijk zijn voor een goede spijsvertering.

Gewichtstoename bij overdaad aan koolhydraten

Zodra we meer koolhydraten eten dan we nodig hebben zal dit op den duur leiden tot gewichtstoename. Als je namelijk meer tot je neemt dan je nodig hebt, zullen niet alle suikers worden verbrand en worden deze omgezet in vet. Dat overdaad schaad is niet alleen voor wat betreft koolhydraten het geval, dit geldt ook voor een teveel aan eiwitten en/of vetten. Belangrijk is om deze 3 macronutriënten in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen.

Wat precies de juiste hoeveelheid is, is afhankelijk per persoon en van een aantal factoren. Dit hangt o.a. af van je leeftijd, je gewicht, je activiteitsniveau en van wat je doel precies is. De één wil op gewicht blijven, de ander wil aankomen en weer een ander wil afvallen. Voor deze richtlijn bestaat een mooie tool. Deze is te vinden op de website: https://keto.nl/keto-calculator. Hier kun je je gegevens invullen en of je wilt afvallen, op gewicht wilt blijven of wilt aankomen. Deze tool rekent voor jou precies uit hoeveel je aan koolhydraten, eiwitten en vetten dient binnen te krijgen op een dag.

Afvallen door middel van koolhydraten te beperken

Als je graag wilt afvallen, of dat nu 5 kilo of 20 kilo is, doe je dat het beste door koolhydraten te beperken. Koolydraatarme diëten zijn niet voor niets zo populair. Wel is het hierbij belangrijk dat je dit op een gezonde en verantwoorde manier doet. Dit omdat ons lichaam toch alle 3 de macronutriënten nodig heeft om goed te blijven functioneren. De tool die we hierboven al even hebben benoemd zou je daarbij kunnen helpen.

Wil je meer informatie over afvallen d.m.v. koolhydraten te beperken? Lees dan ons uitgebreide artikel: Afslank Receptenbijbel Review (Oscar Helm). Hierin lees je alles over hoe je afvalt door koolhydraten te beperken.

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.