Home » Begrippenlijst » Wat is Snoepdrang?

Wat is Snoepdrang?

Snoepdrang is dat je een onweerstaanbare drang hebt om te snoepen, zonder dat je echt honger hebt. Eigenlijk hunkert je lichaam naar suikers, wat niet ideaal is en vooral niet als je wilt afvallen. Hoe meer suikers je eet, hoe groter deze drang wordt. Je wordt namelijk toleranter voor suiker waardoor je steeds meer nodig hebt om je zoete trek te stillen. Je komt hierdoor in een vicieuze cirkel terecht wat kan leiden tot een suikerverslaving wat weer resulteert in overgewicht. Het is dan ook van belang om deze vicieuze cirkel te doorbreken.

Wil jij graag deze vicieuze cirkel doorbreken en wellicht ook wat kilo's afvallen? Op deze pagina lees je hoe je dat kunt doen.

Hoe kom je van je snoepdrang af?

Let op: het doel is om je snoepdrang en een eventuele suikerverslaving te stoppen, niet nooit meer suiker eten. Je kunt op 2 manieren dit doel bereiken, of je bouwt je suikerinname langzaam af of je stopt cold-turkey met het eten van slechte suikers (koolhydraten). Slechte suikers zorgen namelijk voor snoepdrang, overgewicht en zijn de zogeheten 'dikmakers'. Je vindt deze in o.a. wit brood, witte pasta, witte rijst, pizza, snoep, koek, frisdrank, ijs etc. Lees hieronder verder en bekijk welke aanpak het beste bij jou past.

Bouw je suikerinname langzaam af

Voel jij er meer voor om je suikerinname langzaam af te bouwen, dan kun je dat doen door onderstaande stappen te volgen. Bepaal zelf welke stap je zet en wanneer je er een volgende stap aan toevoegt.

  1. Stop met snoepen. Je komt namelijk vaak al een heel eind als je met snoepen stopt. Wil je daarnaast ook echt gaan afvallen zul je meerdere van onderstaande stappen moeten nemen.
  2. Stop met het drinken van frisdrank en vruchtensappen uit pakken. Deze bevatten namelijk veel suikers. Vind je het in het begin lastig, neem dan ter vervanging een light variant. Deze bevatten minder calorieën maar je lichaam reageert er wel hetzelfde op als op gewone suiker. Dus kijk hier mee uit en beperk het tot één glaasje per dag.
  3. Controleer de etiketten. Contoleer de etiketten op de woorden: fructose, dextrose, glucose ook glucosestroop e.d aangezien dit ook gewoon suikers zijn, alleen onder een andere naam. Laat deze producten zoveel mogelijk links liggen en kies zoveel mogelijk onbewerkte producten. Deze namen vind je voornamelijk op de voorverpakte producten.
  4. Vervang slechte suikers (koolhydraten) door een gezondere variant. Vervang wit brood door volkoren brood en witte pasta voor volkoren pasta en probeer de porties te verkleinen. Eet liever meer groente en eiwitten waardoor je langer een verzadigd gevoel behoudt.
  5. Drink citroenwater op nuchtere maag. Pers een halve citroen uit in lauw water en drink dit op nuchtere maag. Het zuivert je lichaam en het zal je gewichtsverlies bevorderen. Citroen stimuleert namelijk je lever om meer gal te gaan produceren waardoor je verteringsproces op gang komt.
  6. Zorg voor afleiding. Mocht je toch snoepdrang of trek krijgen zorg dan voor afleiding. Ga even iets anders doen. Mocht dat niet lukken eet dan een gekookt eitje om deze drang te stillen.

Stop cold-turkey met het eten van slechte suikers

Wanneer je cold-turkey stopt met het eten van slechte suikers, kan het zijn dat je de eerste dagen last krijgt van hoofdpijn of andere klachten. Dit is afhankelijk van hoeveel suiker je normaal eet en hoe gevoelig je lijf is. Dit duurt echter maar een aantal dagen. Daarna zul je je niet alleen een stuk energieker en beter voelen maar zul je ook resultaat gaan zien op de weegschaal.

Cold-turkey stoppen met slechte suikers, kun je geheel op eigen houtje uitproberen d.m.v bovenstaande stappen. Maar als je daarnaast ook echt gegarandeerd af wilt vallen is het wel belangrijk dat je weet hoe je dit het beste doet. Er bestaan hiervoor al verschillende succesvolle koolhydraatarme of ketogeen diëten die jou daarbij zouden kunnen helpen.

Als dit nieuw voor je is, dan raden wij een ketogeen dieet aan omdat het iets minder streng is dan een koolhydraatarm dieet. Bij beide diëten eet je wel alleen de gezonde koolhydraten, maar bij een ketogeen dieet mag je daar iets meer van hebben per dag. Wil je hier graag meer informatie over, dan raden wij je aan om het volgende artikel eens te lezen: De Keto Revolutie Review (Mitchel van Duuren).

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.