Home » Begrippenlijst » Wat is Mindfulness?

Wat is Mindfulness?

Mindfulness hoor je steeds vaker voorbij komen maar wat is mindfulness nu eigenlijk precies?
Mindfulness staat in het kort gezegd voor 'leven met volle aandacht’.
Dat je je volledig bewust bent en je alleen aandacht hebt voor de huidige ervaring. Die momenten herkennen we als we bijvoorbeeld naar prachtige muziek luisteren of als je naar een mooie zonsondergang kijkt. Hierbij richt je je aandacht op het opmerken van dingen, dat is iets anders dan 'concentratie' waarbij je je richt op één onderwerp.

Waarom Mindfulness toepassen?

Onderzoeken tonen aan dat mindfulness positieve veranderingen teweeg brengt.
Het zorgt er o.a. voor dat je:

  • Stopt met piekeren
  • Minder stress ervaart
  • Beter in je vel zit
  • Effectiever werkt
  • Bewuster keuzes maakt
  • Je beter kunt concentreren
  • Dingen makkelijker los kunt laten
  • etc, etc
Zonsondergang

Mindfulness toepassen in het dagelijkse leven

Er word veel van ons gevraagd in het dagelijkse leven, een leven die gedomineerd wordt door technologie. Er gaat dan ook geen uur voorbij en we hebben al wel een appje gestuurd, ons mail gecheckt of even op social media gekeken. Mensen zitten teveel in hun hoofd met allerlei gedachtes wat ze nog moeten doen vandaag of morgen. Dit alles maakt het lastig om echt in het moment zelf te leven. We worden hierdoor geleefd en staan nauwelijks nog stil bij de wereld om ons heen, en hoe mooi sommige dingen zijn.

Mindfulness is om die reden dan ook zo populair nu. Men beseft het zich wel degelijk en ze willen het graag anders, maar weten niet precies hoe. Daarom hebben wij hieronder enkele tips voor jou op een rijtje gezet zodat je mindfulness kunt gaan toepassen in jouw dagelijkse leven.

Tips voor het toepassen van Mindfulness in het dagelijkse leven

Stop met multi-tasken

Doe maar 1 ding tegelijk en focus je daarop.

Doe geen dingen gelijk achter elkaar

Als je meerdere activiteiten op een dag moet doen, neem dan een korte pauze tussen elke activiteit. Zo kun je je even opladen voor de volgende activiteit.

Doe even helemaal niks en geniet van het moment

Doe per dag minimaal een kwartier helemaal niks en geniet daar ook echt van. Kijk bijvoorbeeld doelloos voor je uit.

Vestig je aandacht op het heden

Als je je aandacht vestigt op het heden, stop je met piekeren over de toekomst. De meeste dingen waar je over piekert gebeuren vaak niet eens

Leef rustiger en minder hectisch

Als je rustiger en minder hectisch leeft, gaat het leven niet als een sneltreinvaart aan je voorbij. Leer opnieuw te genieten van de kleine dingen en wees dankbaar.

Maak van standaard activiteiten je meditatie moment

Bepaalde activiteiten zoals schoonmaken of koken is voor veel mensen een last. Dit zijn de ideale momenten om te mediteren. Doe dit met volle concentratie, concentreer je op je ademhaling.

Beweeg meer

Zorg dat je voldoende beweegt. Een gezond lichaam is belangrijk als je je lekker, gezond en mindful wilt voelen.

Oordeel niet

Vel geen oordeel over dingen die je waarneemt. Neem de dingen waar zoals ze echt zijn. Dit vergt enige oefening.

Hoe pas je deze Mindfulness tips toe?

Probeer bovenstaande tips niet allemaal tegelijk toe te passen. Pak er 2 maximaal 3, ga daarmee aan de slag en probeer ze 7 dagen lang iedere dag toe te passen.

Wil jij meer informatie over Mindfullness en hoe je dit toepast in je dagelijkse leven? Lees dan ons artikel over "Mindfulness voor het dagelijkse leven Review (Rolf van Baalen)".

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.