Home » Begrippenlijst » Wat is Keto Griep?

Ben jij net gestart met ketogeen of koolhydraatarm eten, dan bestaat er een grote kans dat je last krijgt van de 'Keto Griep'. Maar wat is keto griep nu eigenlijk precies, welke symptomen komen er bij kijken, hoe lang duurt deze keto griep en wat kun je eraan doen? Dat lees je allemaal in dit artikel.

Wat is Keto Griep?

Het woord suggereert dat het hier om een echte griep zou gaan, wat natuurlijk niet zo is. Echter lijken de symptomen die ontstaan bij de keto griep wel op een echte griep. Daar waar het influenza-virus de oorzaak is van de echte griep, worden de symptomen van de keto griep veroorzaakt door het drastisch verlagen van je koolhydraatinname.

Dit is van toepassing wanneer je start met ketogeen of koolhydraatarm eten. Doordat je je lichaam ontziet van koolhydraten, zal je lichaam overschakelen op het verbranden van vetzuren waardoor je in ketose komt. Door deze overschakeling kunnen er symptomen van de keto griep optreden, simpelweg omdat je lichaam hier even aan moet wennen. Het goede nieuws is dat dit een teken is dat het dieet aanslaat en je vet aan het verbranden bent. Dit zie je dan ook terug op de weegschaal of in afname van centimeters in je omvang.

De symptomen van Keto Griep

Onderstaande symptomen kunnen zich voordoen nadat je net begonnen bent met het ketogeen dieet of een koolhydraatarm dieet. Deze symptomen duren over het algemeen niet langer dan een week. Om die reden vereist het discipline en doorzettingsvermogen om te starten met ketogeen of koolhydraatarm eten. Ook zal de één de symptomen milder ervaren dan de ander, dit omdat ieder lichaam anders is. Het kan zijn dat alle symptomen optreden, maar het kan ook zijn dat je slechts enkele symptomen ervaart.

De symptomen die zich voor kunnen doen:

  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid, soms met braken
  • Maagpijn
  • Constipatie of diarree. Soms wisselen ze elkaar af
  • Vermoeidheid, futloos en of prikkelbaar
  • Slechte concentratie
  • Spierkrampen, buikkrampen
  • Slaapproblemen
  • Zin in suiker
  • Slechte adem
  • Algemeen gevoel van malaise

Als je één of meerdere van bovenstaande symptomen ervaart, is dat een teken dat je dieet aanslaat en het werkt. En al hoewel het niet prettig is, is het belangrijk om even door te bijten aangezien de meeste symptomen meestal niet langer dan een dag of 4 a 5 duren. Het is dus even doorbijten maar daarna voel je juist energieker dan ervoor. We geven hieronder wat tips om de symptomen van de keto griep te bestrijden en te overwinnen.

Tips om de keto griep de baas te blijven en te overwinnen

Zorg dat je water- en zouthuishouding op peil blijft

Ketogeen of koolhydraatarm eten heeft een diuretische werking, wat inhoud dat je lichaam sneller vocht afdrijft. Hierdoor is het belangrijk dat je minimaal 2,5 liter water per dag drinkt. Door voldoende water te drinken kun je symptomen zoals hoofdpijn, vermoeidheid en spierkrampen voorkomen.

Tevens is het belangrijk dat je voldoende zout binnen krijgt. Doordat je veel vocht verliest drijf je ook elektrolyten af. Deze bestaan voornamelijk uit de mineralen, kalium, magnesium en calcium. Het is belangrijk dat je deze aanvult om symptomen zoals slechte concentratie en je futloos voelen tegen te gaan.

Geef je lichaam rust

Door deze nieuwe manier van eten kun je in het begin slaapproblemen ervaren. Onthoud dat dit een symptoom is en van tijdelijke aard. Op de lange termijn zal deze manier van eten zelfs je slaapkwaliteit verbeteren. Je zult dus beter slapen als toen je nog veel koolhydraten at. Kamp je met vermoeidheidsklachten en drink je al voldoende water, neem dan je rust die je nodig hebt. Ga eens wat vroeger naar bed of doe een dutje wanneer dit kan.

Eet meer vetten en calorieën

Als je je koolhydraatinname gaat verminderen is het belangrijk dat je meer vetten en calorieën binnen krijgt. Te weinig vetten geven je lichaam stress. Door meer vetten en calorieën te eten kun je ervoor zorgen dat je de symptomen zoals vermoeidheid, futloos en prikkelbaar tegengaat of minder lang ervaart. De juiste verhouding tussen de 3 macronutriënten is tijdens deze manier van eten erg belangrijk.

Voeg meer goede koolhydraten toe

Mocht je je na het opvolgen van bovenstaande tips nog steeds beroerd voelen, voeg dan wat meer koolhydraten toe. Voeg voorbeeld wat groenten zonder zetmeel, extra noden en zaden toe totdat je wat meer energie hebt. Misschien overschrijdt je hiermee de hoeveelheid koolhydraten maar het zal de keto griep symptomen verlichten en je hiermee op de lange termijn door kunt gaan.

Hoe eet je nu op de juiste manier ketogeen en kun je de bijbehorende symptomen de baas blijven? Daarover lees je alles in ons uitgebreide artikel: De Keto Revolutie Review (Mitchel van Duuren).

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.