Home » Begrippenlijst » Wat is Intermitterend Vasten?

Wat is Intermitterend Vasten?

Intermitterend vasten is een vorm van vasten. Vasten is in verschillende culturen al een bekend gebruik. Hierbij onthoudt men zich vrijwillig van voeding en/of drank gedurende een bepaalde tijd. Bij Intermitterend vasten bestaan er verschillende variaties. Je eet tijdens een aantal uur per dag eet en de rest van de dag ga je vasten. Je kunt dit 1 dag in de week doen of enkele dagen in de week. Er bestaan ook extremere variaties van 16 uur lang niet eten tot enkele dagen niets eten.

Intermitterend vasten is een nieuwe manier van eten. Het is dan ook bewezen dat intermitterend vasten je zal helpen om snel en makkelijk af te vallen, zonder dat je je leven hoeft aan te passen. Naast afvallen biedt intermitterend vasten nog meer gezondheidsvoordelen, waarover later meer. Deze methode is snel en makkelijk in jouw leven in te passen omdat er weinig regels zijn.

Intermitterend vasten en afvallen

Onderzoek toont aan dat je per week een halve tot een hele kilogram vet verliest. Intermitterend vasten verhoogt namelijk de niveaus van de hormonen die verantwoordelijk zijn voor vetverbranding, tevens creëer je regelmatig energietekorten door het vasten. Hierdoor kan je lichaam niet anders dan vetten te gaan verbranden voor energie. Elke keer als je vast zul je 1 tot 1,5 kilo verliezen waarvan een groot deel vochtverlies is. Dit komt doordat insuline water vast houdt en zodra je insuline niveau daalt je dus ook meer water verliest.

Het gewicht wat je verliest staat ongeveer gelijk aan wat je ziet tijdens diëten. Maar omdat je bij intermitterend vasten niet hoeft te diëten zal het op lange termijn makkelijker vol te houden zijn. Intermitterend vasten wordt vaak gecombineerd met een ketogene of koolhydraatarme levensstijl.

De gezondheidsvoordelen van intermitterend vasten

Intermitterend vasten is niet alleen een methode om gewicht te verliezen. Het is zeker ook een methode om je algehele gezondheid te verbeteren. Binnen de twee tot 4 weken zagen de onderzoekers al verschillende gezondheidsvoordelen.

Gezondheidsvoordelen:

  • Een hogere resistentie tegen virale ziektes
  • minder kans op auto immuunziektes
  • Een hogere insulinegevoeligheid
  • Een vermindering van seizoen allergieën en astma
  • Minder kans op hart- en vaatziekten
  • Een beter humeur
  • Meer mentale helderheid en een sterker geheugen
  • Trager verouderen
  • Een grondige detox
  • Minder honger
  • Gewichtsverlies en verlies van buikvet
  • Herstel van lichaamscellen
  • Een verminderde kans op diabetes type 2
  • Verlaagt risico op kanker en alzheimer
  • Meer uithoudingsvermogen en een sneller herstel

Starten met intermitterend vasten

Je huidige situatie bepaalt wat de beste manier is om met intermitterend vasten te starten. Er bestaan namelijk verschillende schema's en dus variaties. Wellicht heb je je al ingelezen en wil je direct starten met vasten. Kies dan wel de vorm die goed bij je huidige situatie past, zodat je het ook vol kunt houden.

Voorbeeld 1: Je eet nu 6x per dag en sport niet. Dan is het niet aan te raden om streng te gaan vasten en direct ook te gaan sporten. Je insulinegevoeligheid is hiervoor nog te laag waardoor je je slecht zult gaan voelen. Je zult je direct af gaan vragen of dit wel iets voor jouw is. Voorbeeld 2: Je sport momenteel al en je bent ook al gewend om koolhydraatarm te eten? Dan is het makkelijker om de switch te maken naar een vrij pittige vorm van vasten.

Als je hebt besloten om te gaan starten met vasten wil je uiteraard ook snel resultaat. Naast het vasten is het ook belangrijk wat je eet tijdens de uren dat je mag eten. Wil jij graag afvallen en starten met vasten en wil je hier meer over weten? Lees dan ons uitgebreide artikel: De Keto Revolutie Review (Mitchel van Duuren) voor een gezonde en totale aanpak.

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.