Home » Begrippenlijst » Wat is een Koolhydraatarm dieet?

Wat is een Koolhydraatarm dieet?

Tijdens een koolhydraatarm dieet, eet je minder tot weinig koolhydraten. Hierbij is het wel belangrijk dat je voor de 'goede' koolhydraten kiest, uit groenten, fruit, zoete aardappel of quinoa. Daarnaast dien je de 'slechte' koolhydraten uit brood, aardappelen, rijst, en pasta compleet te vermijden als je tenminste wilt afvallen.

Als je koolhydraatarm gaat eten, vermijd je dus de 'slechte' koolhydraten die ons lichaam niet nodig heeft, zij bevatten namelijk amper voedingswaarde of vezels. Het zijn niet alleen dikmakers maar zorgen ook voor ontstekingen in je lichaam en schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

Een koolhydraatarm dieet is niet alleen zinvol voor mensen die willen afvallen, maar ook voor mensen met diabetes.

Gezond en verantwoord afvallen

Is een koolhydraatarm dieet gezond?

Ons lichaam heeft koolhydraten nodig, net als eiwitten en vetten. Zij geven ons lichaam energie en zorgen er o.a voor dat ons lichaam goed functioneert. De meest voorkomende misvatting is dat men tijdens een koolhydraatarm dieet helemaal geen koolhydraten meer mag eten.

De bedoeling van een koolhydraatarm dieet, is dat men de 'slechte' koolhydraten vervangt voor de 'goede' koolhydraten. Dit met een maximum aan aantal koolhydraten per dag, simpelweg omdat je niet meer kunt verbranden dan je lichaam nodig heeft. Maar als je daarentegen te weinig koolhydraten binnen krijgt, gaat je lichaam eiwitten gebruiken als energiebron wat weer ten kosten gaat van je (spier)cellen.

Een koolhydraatarm dieet is dus gezond mits je alleen de 'slechte' koolhydraten vervangt door de 'goede' koolhydraten. En als je af wilt vallen, deze wel tot een maximum beperkt.

Hoeveel koolhydraten per dag?

Hoeveel koolhydraten je per dag nodig hebt is afhankelijk per persoon en van meerdere factoren. Factoren zoals je leeftijd, je huidige gewicht en hoe actief je bent op een dag, spelen hierin een rol. Maar ook jouw doel speelt hierin een rol, wil je slechts 5 kg afvallen of wil je 25 kg afvallen? Aan de hand daarvan kun je gaan bepalen hoeveel koolhydraten jij persoonlijk per dag wil eten en/of nodig hebt

Het is uiteraard niet alleen belangrijk dat je afvalt, maar ook dat jij je er goed bij voelt en het ook vol kunt houden. Hieronder beschrijven we een aantal richtlijnen die je kunt hanteren m.b.t. het eten van koolhydraten:

150 – 300 gram koolhydraten per dag

In deze categorie valt een groot deel van de Nederlanders, maar ook een groot deel eet zelfs meer dan 300 gram koolhydraten per dag. Dit heeft te maken met het feit dat wij gewend zijn om zo te eten. We zijn gewend om tijdens het ontbijt en de lunch brood te eten, en 's avonds aardappels, rijst of pasta. Daarnaast nuttigen we ook nog suikerrijke snacks wat maakt dat we zo over de 300 gram aan koolhydraten per dag binnen krijgen.

Deze groep mensen zijn er heilig van overtuigd dat ze gezond eten. Ze geven aan regelmatig op hun voeding te letten en laten frisdranken staan. Toch eet deze groep regelmatig brood, aardappels, rijst of pasta's en als tussendoortje een plakje ontbijtkoek of een mueslireep. De groep zit grotendeels op het randje van een gezonde BMI, of zijn een aantal kilo's te zwaar. Deze groep loopt gevaar omdat ze langzaam in gewicht aankomen en de vetten zich opslaan rondom de buik. Ze zien de noodzaak er niet van in om te veranderen omdat ze met die paar kilo's extra wel kunnen leven.

Het gevaar is dat deze levensstijl met deze hoeveelheid koolhydraten per dag voor nu geen probleem lijkt, maar dat er op langere termijn wel degelijk ziekten ontstaan in het lichaam ten gevolge van het ongezonde eten. Zelfs als je niet wilt afvallen is het raadzaam voor je gezondheid om dit drastisch te verminderen. Je verlaagt hiermee niet alleen de kans op overgewicht, ontstekingen of diabetes, je zult in zijn algemeen ook letterlijk en figuurlijk beter in je vel komen te zitten.

100 – 150 gram koolhydraten per dag 

Als jij op een gezond gewicht zit en dagelijks voldoende beweegt is dit voor jou het beste aantal wat je per dag aan koolhydraten binnen krijgt. Hierbij is het wel belangrijk dat je kiest voor de 'goede' koolhydraten zoals groente, fruit, zilvervliesrijst, zoete aardappel etc. Vermijd zoveel mogelijk 'slechte'koolhydraten omdat deze amper voedingswaarden of vezels bevatten. Je lichaam heeft deze niet nodig en ze zijn ook niet bevorderend voor een goede spijsvertering

50 - 100 gram koolhydraten per dag

Je valt onder deze categorie als je op een gezonde manier, toch snel wilt afvallen. Als je overgewicht hebt is de kans groot dat je voor een langere periode een teveel aan koolhydraten hebt gegeten. Je hormoonhuishouding werkt niet meer optimaal en je lichaam is uit balans geraakt. Om dit te herstellen zul je je inname van koolhydraten drastisch moeten beperken.

Als je snel wilt afvallen zul je de 'slechte' koolhydraten geheel uit je voeding moeten verwijderen. Je voeding zal voorlopig voornamelijk gaan bestaan uit: vlees, vis, groenten, eieren, noten en zaden. Fruit beperk je tot maximaal 1 stuk per dag. En maximaal 1 maaltijd per dag mag je aanvullen met 'goede' koolhydraten zoals; zoete aardappel, quinoa of havermout. Doe je dit vaker dan zul je minder snel afvallen.

20 - 50 gram koolhydraten per dag

Als je minder dan 50 gram koolhydraten per dag gaat eten, zul je net als de groep hierboven snel afvallen. Doordat je laag in koolhydraten gaat zitten zal je lichaam je vetten en eiwitten aanspreken als energiebron. Hierbij is het dus belangrijk dat je extra eiwitten en gezonde vetten. Je zult in deze categorie hooguit 2 a 3 keer per week een zoete aardappel of iets dergelijks aan je voeding toevoegen omdat deze toch wat hoger in de koolhydraten zitten.

Hierbij is het belangrijk dat je voldoende water drinkt ( 2 liter) en je je voeding aanvult met voedingssupplementen zoals bijv. een goede multivitamine en psylliumvezels (voor de stoelgang). Deze fase is een goede manier om weer snel in de gezonde zone terecht te komen qua overgewicht, of voor mensen met diabetes.m een tekst te typen.

Deze fase is niet makkelijk vol te houden op de lange termijn, waarbij je ook moet waken voor tekorten van belangrijke voedingstoffen. Doe deze fase dus niet te lang en schakel als je nog verder wilt afvallen over op 50 - 100 gram koolhydraten per dag. Speel hier een beetje mee en ga de ene dag op 60 gram zitten en de andere dag op 95. Dus niet elke dag op 95. Ben je eenmaal op gewicht dan kun je dit langzaam verhogen naar 150 gram.

We willen er nog even aan toevoegen dat als je sport, je meer koolhydraten mag eten. De richtlijn hiervoor is 100 gram 'goede' koolhydraten toevoegen aan je voeding per dag, als je een uur intensief sport.

Op een gezonde manier snel afvallen

Wil jij op een gezonde manier, snel afvallen d.m.v een koolhydraatarm dieet en wil je hier graag meer over weten? Dan kunnen wij jou de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm aanraden. Je leest er alles over in ons uitgebreide artikel: Afslank Receptenbijbel Review (Oscar Helm).

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.