Home » Begrippenlijst » Wat is een Ketogeen Dieet?

Wat is een Ketogeen Dieet?

Wat is een ketogeen dieet nu precies? Op het internet zie je namelijk verschillende termen voorbij komen zoals "ketose", ketonisch dieet, ketodieet of ketogeen dieet. Maar in principe komt het allemaal op hetzelfde neer omdat ze allemaal met "ketose" te maken hebben. Door ketogeen te gaan eten, zal je lichaam ketonen en vetzuren als brandstof gaan gebruiken, waardoor je lichaam in staat van ketose komt. Dit is dan ook het doel van een ketogeen dieet.

Wat is een Ketogeen Dieet?

Het ketogeen dieet is een dieet waarbij je dagelijks in voeding, enorm laag in koolhydraten gaat zitten, gemiddeld in eiwitten en hoog in vetten. Dit dieet wordt vaak ten onrechte weggezet als een “bacon-met-eieren-dieet”, terwijl het veel meer is dan dat. Dit dieet is zo samengesteld om je lichaam in staat van ketose te brengen met o.a het doel dat je gewicht verliest.

Wat is Ketose?

Onder normale voedingsomstandigheden zal het lichaam voornamelijk koolhydraten (glucose) als energiebron gebruiken. Tijdens een ketogeen dieet is je koolhydraatinname zodanig laag dat je lichaam zijn energie alleen uit vetten gaat halen waardoor je dus overschakelt op vetverbranding. De kleine hoeveelheid die je binnenkrijgt aan koolhydraten zijn voornamelijk nodig voor je hersenen, nieren en rode bloedcellen. De afbraak van vetzuurketens veroorzaakt een verhoogde concentratie aan ketonen in je bloed. Men spreekt dan van een ketogene toestand, waarin het lichaam in staat van ketose verkeerd. Zolang je in ketose bent, verbrand je vet en val je dus af in gewicht.

Om in ketose te blijven suggereren experts de volgende samenstelling per dag van koolhydraten, eiwitten en vetten:
Koolhydraten: 5 - 10 %
Eiwitten: 5 - 15 %
Vetten: 65 - 75 %

In de praktijk komt dit neer op een inname van zo'n 20 gram koolhydraten per dag voor de minder actieve mensen en 50 gram koolhydraten per dag voor actieve mensen. 50 gram koolhydraten is de max anders raak je uit ketose. Als je intensief sport mag dit uiteraard meer zijn.

Hoe weet je dat je in ketose bent?

Tijdens de aanmaak van ketonen komt er aceton vrij, die vervolgens wordt uitgeademd. Aan iemands adem kun je vaak ruiken of hij of zij in ketose verkeerd. Als je het dieet op de juiste manier volgt en het aantal koolhydraten bijhoudt, zul op dag 3 in ketose verkeren.

Om te meten of je in ketose bent kun je ook ketosestix kopen, zie afbeelding hiernaast. Hiermee meet je via de urine of je wel of niet in ketose bent. Je ziet afgebeeld 6 kleuren waarbij de eerste kleur voor de waarde nul staat (niet in ketose). De overige 5 kleuren laten zien dat je in ketose bent. Het maakt hierbij niet uit of je in het eerste vakje valt of in het laatste.

Ketostix

Doelgroep

Het ketogeen dieet wordt niet alleen toegepast om gewichtsverlies te bewerkstelligen, het wordt ook ingezet als medicijn tegen epileptische aanvallen en mensen met diabetes type 2. In de laatste 2 gevallen dien je je arts te raadplegen en zeker niet zelf te gaan experimenteren met het ketogeen dieet.

Starten met een ketogeen dieet

Als je epilepsie hebt of diabetes dan mag je alleen starten met dit dieet onder begeleiding. Heb jij overgewicht en wil jij je overtollige kilo's kwijt, dan kun je zelf starten met dit dieet. Volg deze richtlijn: koolhydraten: 5 - 10%, eiwitten: 5 - 15% en vetten: 65 - 75%. Als je dit nog nooit eerder gedaan hebt is dit best lastig en vooral in het begin.

Wil je meer informatie en meteen goed van start gaan met afvallen, dan raden wij je aan om het volgende artikel te lezen: De Keto Revolutie Review (Mitchel van Duuren).

Mocht je nog vragen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.