Home » Begrippenlijst » Wat is e-commerce?

Wat is e-commerce?

E-commerce of e-business waarbij de 'E' staat voor electronic, is een verzamelnaam voor alles wat met online handelen te maken heeft. Dit is o.a het online kopen en verkopen van producten, maar ook bijvoorbeeld de afhandeling van financiële transacties die tussen banken plaatsvinden. Ook ondersteunende activiteiten worden vaak als onderdeel van e-commerce gezien. Denk hierbij aan de distributie, afhandeling van online betalingen of online marketing.

e-commerce

Het internet is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en dat geldt ook voor e-commerce. Vele bedrijven houden zich hier dan ook mee bezig, omdat het hen o.a veel voordelen biedt ten opzichte van de gewone (offline) handel. Ze zijn niet gebonden aan openingstijden en kunnen hun producten overal ter wereld verkopen. Dit voordeel geldt andersom natuurlijk ook voor de consument. Ze kunnen online, op elk tijdstip een product kopen waar dan ook.

Voordelen E-commerce

E-commerce biedt naast dat ze 24 x 7 uur open zijn nog meer voordelen ten opzichte van de offline handel. Ze hebben namelijk een veel groter bereik aan klanten. Ook kan een webshop een veel groter assortiment aanbieden. (Dit omdat je in een fysieke winkel een hoge prijs per m2 aan huur betaalt). Tevens houden ze hun kosten laag omdat ze geen huur hoeven te betalen voor een fysiek pand. Daardoor kunnen de producten veelal ook goedkoper aangeboden worden. Webshops hebben een grotere efficiëntie en zijn niet plaats gebonden.

Ecommerce bestaat uit producten en diensten

E-commerce bestaat niet alleen uit het online kopen of verkopen van dingen die tastbaar zijn. Als je een e-boek of een online cursus besteld, valt dit ook onder e-commerce. Zo ook als je een domeinnaam koopt inclusief hosting om je eigen webwinkel te runnen.

Voor webshops gelden andere wetten

De wet maakt verschil tussen het kopen van een product in een fysieke winkel en iets kopen in een webshop. Je krijgt als het ware extra bescherming als klant als je iets koopt in een webshop. Denk hierbij aan de 2 weken bedenktijd. Je hebt hier namelijk niet de mogelijkheid om het product van alle kanten te bekijken, te voelen, uit te proberen of te passen. Daar krijg je dan van de overheid de tijd voor, en mocht het je niet bevallen mag je het terugsturen. een fysieke winkel biedt je ook vaak de mogelijk om producten te retourneren, maar zijn dit niet verplicht!

Zelf succesvol worden als e-commerce ondernemer?

Wil jij leren hoe jij zelf een succesvolle e-commerce business opzet? Dan raad ik je aan om de cursus Bol.com Masterclass te volgen. In deze cursus ga je stap voor stap leren een succesvolle e-commerce business op te zetten.

In mijn Bol.com Masterclass Review (Jia Ruan) lees je alles over deze cursus.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.