Home » Begrippenlijst » Wat is droogtrainen?

Wat is droogtrainen?

Droogtrainen ook wel 'cutten' genoemd, is een bekende term van een trainingsmethode in de bodybuilding en fitness wereld. Deze trainingsmethode heeft als doelstelling het verlagen van je vetpercentage met zoveel mogelijk behoud van je spiermassa. Dit met als doel dat je spieren zichtbaarder worden. Hoe lager je vetpercentage, des te beter je spieren zichtbaar worden. Het einddoel is het behalen van een mooi strak lichaam.

De feestdagen zijn net achter de rug en je wilt natuurlijk voor de zomer weer helemaal in shape zijn. Bij het droogtrainen is niet alleen het trainen van belang maar ook je voeding is van groot belang. Hierbij wordt dan ook het volgende door trainers geadviseerd:

  • Eet 10 - 15% minder calorieen dan je nodig hebt
  • Eet de juiste verhoudingen tussen koolhydraten, eiwitten en vetten
  • Start met krachttraining

Eet 10 - 15% minder calorieën dan je nodig hebt

Hiervoor zul je eerst moeten bepalen hoeveel calorieën je gemiddeld per dag nodig hebt. Mannen hebben gemiddeld zo'n 2500 calorieën nodig per dag en vrouwen 2000 calorieën. Dit is echter een gemiddelde en verschilt per persoon. Wil jij weten wat jou persoonlijke dagelijkse caloriebehoefte is dan kun je dit op het internet uitrekenen. Als je eenmaal weet wat jouw persoonlijke caloriebehoefte is, moet je 10 - 15% gaan minderen aan calorieën.

Eet de juiste verhoudingen tussen koolhydraten, eiwitten en vetten

Om vet te kunnen verbranden is het belangrijk dat je de juiste hoeveelheden van iedere brandstof binnen krijgt om je doel te kunnen bereiken. Dit kun je uitrekenen met een keto calculator die je gratis op het internet kunt vinden. Hierbij geef je je leeftijd, lengte en gewicht e.d op en de app rekent het allemaal voor je uit. Dan weet jij precies hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten je mag eten op een dag. Ga vooral niet minder daarvan eten om het te versnellen aangezien de kans bestaat dat je daarmee alleen maar spiermassa verliest.

Start met krachttraining

Krachttraining is tijdens het droogtrainen van essentieel belang. Krachttraining zorgt er namelijk voor dat je spieren groeien en dat je dus vooral geen spieren verliest tijdens het afvallen.

Starten met droogtrainen door middel van de volgende principes:

  • Stel een doel
  • Train progressief
  • Dieet flexibel

Het is belangrijk dat je voor jezelf een langetermijnplanning maakt en dat je je hier ook aan houdt. Hoe je dit doet is geheel aan jouzelf maar bedenk dat je dit niet in 3 weken realiseert en je geduld moet hebben. Maak voor jezelf een trainingsschema, een voedingsschema en meet regelmatig je progressie.

Starten met droogtrainen en gegarandeerd resultaat boeken?

Ben jij van plan om met droogtrainen te gaan starten en wil jij gegarandeerd voor de zomer in shape zijn? Lees dan ons artikel van Droog Trainen Protocol Vrouwen of Mannen van Henri en Rinus, de eigenaren van de droograinen academy. Lees het artikel door op de desbetreffende link te klikken hieronder.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.